Hielspoor ( Plantair fascitis) op een andere manier bekeken!

Heb je gehoord dat je een hielspoor of peesplaatklachten onder je voet hebt? Dan is het goed om te weten dat deze klachten het resultaat zijn van botten in de voet die niet goed bewegen. Het resultaat hiervan is dat het weefsel onder de voet ( spieren, pezen en bindweefsel) niet goed belast worden.

De voet heeft aan de binnenzijde een mooie boog. Deze boog kan ingezakt zijn, maar ook verhoogd.

Een ingezakte, platte voet heeft tot gevolg dat de weefsels onder de voet continu LANG zijn. Veel mensen noemen dit strak. Bij strak weefsel denk je meteen aan rekken. Dat zal in dit geval niet helpen, want het weefsel is al te lang.

Je zult ook weleens gehoord hebben dat de spieren zwak zijn. De spieren zijn echter niet zwak, maar worden niet gestimuleerd. Als botten bewegen worden spieren als een elastiek uitgerekt. Het gevolg daarvan is dat ze zullen aanspannen om de botten terug te brengen.

Als je botten echter niet bewegen, hebben de spieren ook niets te doen en worden lui. Het is dus tijd om ze te activeren!

Je kunt ook een verhoogde voetboog ( holvoet) hebben. In dat geval zijn de spieren onder de voet VERKORT en verkrampt. Rollen met een balletje zal weinig effect hebben. Het probleem in dit geval is dat de botten vastzitten in een hoge boogpositie en niet kunnen bewegen. Dat vermindert de rek op de weefsels onder de voet.

 

De enige manier om de spieren, pezen en bindweefsel onder de voet te activeren is door de botten weer te laten bewegen.

Een voet die zowel plat als hol wordt bij elke voetstap is een voet waarvan de weefsels zowel kunnen verlengen als verkorten.

In zo’n voet zal waarschijnlijk geen sprake zijn van peesplaatklachten omdat de elasticiteit van het weefsel herstelt en het bloed beter kan stromen door dit gebied.

Ik zeg waarschijnlijk, omdat het ook voorkomt dat de klachten toch ontstaan ook al is de voet beweeglijk en er geen verbetering optreedt door het verbeteren van de voetmobiliteit.

In veel gevallen is er dan sprake van een beperking in buigen en strekken in de wervelkolom.

Een rug die gebogen is en niet kan strekken is net zo slecht als een voet die niet goed kan bewegen.

Dus….als je deze klachten herkent, laat je voeten en je wervelkolom weer bewegen .

Dat is wat de Anatomy-in-motionmethode doet. Verder kijken dan de lokale klacht.